perjantai 8. maaliskuuta 2024

Hyvää Naistenpäivää!

Näin Naistenpäivän kunniaksi julkasen tämmösen jutun joka on minuksi aika epätavallista. Sillon ku mulla alko menkat nii olin tosi nuori. Mun hoitaja sano mulle että ''Näitä tapauksia on tosi harvoin mut oon kuullu että maailman nuorin äiti on 8-10v, se ei oo ok että niin nuoresta on tullu äiti ja se vauvan isä on tehny tosi väärin mut tämmösiä tapauksia on tuolla köyhissä maissa kun niillä ei oo rahaa kouluihin. Menkat tarkottaa siis sitä että kun ne alkaa nii sun keho on siinä tilanteessa että se on sukukypsä ja se ei tarkota sitä että sä et ois enää lapsi, aivot kypsyy vielä paljon''. 😊 

Mulle kerrottiin samoihin aikoihin perus tiedot että ne tulee joka kk ja että niitten säännöllisyyttä kannattaa seurailla. Samoihin aikoihin mulle sanottiin että niitten oikee nimi on kuukautiset mut tavallaan lempinimi on Menkat. Kuulin myös muita lempinimiä niinku Naistenpäivät ja vanhojen aikojen nimityksen Punasen liinan päivät. Punasen liinan päivät-nimitys tuli kuulema siitä että yöpöydälle laitettiin punanen pöytäliina josta mies tietää mistä on kyse mut naisen ei tarvinu ikinä sanoo sitä sanaa tai puhuu mitään siitä asiasta. 😀

 

Menkat

Kirjotin kesällä niitä ''Onks noloo''-juttuja, tää oli mulla listalla mut musta oli kyllä vähän noloo kirjottaa tästä aiheesta. Juttelin mun hoitajankaa että ''Oon kattonu YouTubesta Yle Summerin-kanavalta Onks noloo, Emma reagoi menkkoihin ja Netflixissäkin Nevertheless,-sarjassakin oli yks kohtaus missä oli aiheena menkat. Sanoin mun hoitajalle että ''Respectit nuille sarjoille ku tekee videoita tästä aiheesta ja niissä kohtauksissa on ollu yks nuori aikuinen / teinityttö ja yks nuori aikuinen / teinipoika. Se on luonnollinen asia mut mä en kyllä ois pystyny teininä näyttelee semmosta kohtausta tai puhuu siitä''. Sanoin myös että ''Oon aatellu että tekisin tästä blogi-jutun mut en mä kehtaa ku tiiän että mun blogia ei lue pelkästään naiset, vaan myös mun kaverit ja osa niistä on myös poikia enkä todellakaan kehtais puhuu tästä niittenkaa kasvotusten. Ainoo miespuolinen jonka kans puhuin mun menkoista oli mun viimeisin poikaystävä, sillon 5v. sitte'' ja on mulla ollu muutama hoitaja ketkä on ollu miehiä, eikä meillä sen viimesimmän mieshoitajankaa ollu ku pari vuotta ikäeroa mut nyt muutaman vuoden aikana oon sanonu mun hoitajien esimiehelle että ''Mä en haluu mieshoitajia'' ja se on ollu kaikille ok. 😊

Se mun hoitaja kannusti mua tekee blogijutun ja sano että 

''Sä osaat kuitenkin kirjottaa hyvin monesta aiheesta 😊 ja tästä aiheesta puhutaan liian vähän''. Sanoin että ''Kirjotan tän valmiiks ja katon sit kehtaanko julkasta 😊😀''. Eli jos sä nyt luet tätä nii näköjään uskalsin julkasta tän. 😀


Siinä Netflixin Nevertheless, - sarjassa oli semmonen kohtaus missä se naispääosa nukku pommiin ja sen piti lähtä nopeesti kouluun. Se ehti kouluun tunnille ja hoksas että sillä on leuassa finni ja tottakai sen viereen istuu poika johon se on ihastunu. Sitä tyttöö väsyttää hirveesti ja sillä on maha tosi kipee nii sen ihastus kysyy siltä että ''Onks kaikki ok?'' johon se vastaa että ''Joo'' ja aattelee että sitä vaan jännittää pitää esitelmä sillä tunnilla. No tietenkin just kun se on pitämässä esitelmää koko koululle nii sillä tulee menkat läpi ja sillä on loppu kaikki tarvittavat tarvikkeet. Esitelmän jälkeen se lähtee pois auditoriosta ja yrittää peitellä takapuolta. Käytävällä se ihastus saa sen tytön kiinni joka on ihan nolona ja solmii sen lantiolle oman hupparin. 😊 Mä oon monesti sanonu että ''Mä olisin varmaan ihan hirvee jos mä oisin raskaana kun mun mielialat vaihtelee joskus paljonkin menkkojen aikana tai viikko ennen kun ne alkaa ja saattaa haluttaa hirveesti jotain herkkuja esim. suklaata ja oireet on kuulema pahemmat ku on raskaana🙈😀''. Teini-iässä saatoin alkaa itkee jos en saanu valkosuklaata. 😀

 


Nykyään on myös vaikee syyä jos tuntuu siltä että ihan sama mitä syö nii alkaa yököttää ja sit joskus heikottaa/väsyttää koko päivän vaikka oliskin syöny hyvin päivän aikana ja muutenkin lähiaikoina. Mulla ei monestikaan auta Burana tai Panadol mahakipuihin, Burana auttaa selkäkipuun ja sit joskus pitää vaan kestää ku ei oo tapoja millä niitä kipuja vois lieventää. Käytin joskus E-pillereitä että kierto ois säännöllisempi tai ois kokonaan pois mut lopetin kun niistä ei ollu hyötyy, vaikka menkat jäi pois nii oireita oli silti. Kaikista pahin skenario minkä oon kuullu oli joku sarja missä tytöllä oli Endometrioosi. Sen poikaystävä oli tosi ihana ja huomaavainen mut erikoisin hoitomuoto oli että se tyttö joutu herättää sen poikaystävän keskellä yötä että ne alkaa harrastaa seksii niin sit ne kivut laantu ja ne jatko unia. Oon kyllä itekki valvonu muutamia öitä ku on ollu nii paha olo mut onneks mun keho ei oo menny tolle tasolle. No sit oon nähny myös kauhuskenaario-painajaisia. Yleensä en nää mitään unta montaa kertaa mut tän oon nähny jo kolmesti: Oon mun miespuolisen kaverinkaa parvekkeella, istutaan auringonottotuolissa, jutellaan ja sit yhtäkkii mulla tulee verta nii paljon että sitä ei voi mitenkään peittää. 🙈 Sit vaan nousen siitä tuolista ja pyydän ihan nolostuneena sitä mun kaveria lähtee kotiin.

 

No niin, näin mukavia aiheita tällä kertaa. Hyvää Naistenpäivää kaikille naisille ja ens kerralla muihin juttuihin! 👋😊

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti